Semesters & vakken

Ieder studiejaar is verdeeld in twee semesters. Ieder semester heeft zijn eigen thema en bestaat uit colleges, excursies en workshops. Alle lessen zijn onderdeel van dit thema zodat er duidelijke samenhang bestaat. Met deze manier van projectmatig werken onderscheidt de opleiding zich van anderen.

  • Semester 1. Hello World!
    Semester 1. Hello World!

    Hello World! is de naam van het eerste semester in de propedeuse. De naam symbool voor de kennismaking met de wereld van communicatie en de personal branding van de student. Het accent in dit semester ligt bij de oriëntatie op het beroepenveld en op het vertrouwd raken met het maken en publiceren van creatieve communicatiemiddelen voor de profilering van de student.

    Meer informatie?
  • Semester 2. Connecting the Dots
    Semester 2. Connecting the Dots

    In semester twee staat ‘Connecting the Dots’ centraal. Studenten verkennen het (internationale) medialandschap en weten verschillende media met elkaar te verbinden in een crossmediaal concept voor een opdrachtgever uit de televisiewereld. Hoogtepunt? De studiereis natuurlijk!

    Meer informatie?
  • Semester 3. Creative Advertising
    Semester 3. Creative Advertising

    Het derde semester staat in het thema van adverteren en is geheel Engelstalig. De opdracht waar jij als student in dit semester mee aan de slag gaat is het ontwerpen van een advertentiecampagne voor een opdrachtgever. Je werkt voor deze klant in projectteams en functioneert als reclamebureau. De opdrachtgever is een bestaand merk met een echte reclamevraag!

    Meer informatie?
  • Semester 4. Corporate Communicatie
    Semester 4. Corporate Communicatie

    Het semester Corporate Communicatie richt zich op het bouwen en beschermen van een merk en het aangaan/managen van duurzame relaties met de stakeholders, zoals: pers, overheid en werknemers. Keywords in dit semester zijn: reputatiemanagement, interne communicatie, storytelling, public relations, crisiscommunicatie, voorlichting, ethiek en kritisch denken.

    Meer informatie?
  • Semester 5. Stage
    Semester 5. Stage

    Misschien wel het belangrijkste component van de opleiding Communicatie is de oriënterende stage in semester 5. Hier ga je zelf een bedrijf zoeken waar je een half jaar aan de slag mag als communicatiemedewerker en onderzoeker. Je gaat het vak Communicatie in de praktijk meemaken door mee te werken en gaat een onderzoeksvraagstuk van het bedrijf oplossen.

    Meer informatie?
  • Semester 6. Minor
    Semester 6. Minor

    Binnen de opleiding Communicatie is semester 6 ingericht als profileringsruimte. Studenten kunnen deze ruimte gebruiken om zich te verdiepen in een ander vakgebied dat aansluit bij de Major of om te verbreden door een persoonlijke interesse in een ander vakgebied. Ook kan een bepaalde minor een goede voorbereiding zijn - of zelfs een ingangseis - voor een masterprogramma.

    Meer informatie?
  • Semester 7. Strategie
    Semester 7. Strategie

    In de afstudeerfase van de opleiding Communicatie (jaar 4) staat het maken van strategische keuzes centraal. Alle studenten gaan aan de slag met de kennis en ervaring uit vorige semesters. Dit aan de hand van twee grote projecten. Bij het ‘Bedrijfsproject’ ga je met een vraagstuk uit het bedrijfsleven aan de slag. Met ‘Project Spin’ ga je een nieuw digitaal idee ontwikkelen gebaseerd op zelf gesignaleerde vraagstukken uit de maatschappij.

    Meer informatie?
  • Semester 8. Afstuderen
    Semester 8. Afstuderen

    Het laatste semester van de opleiding Communicatie! Met de meest complexe en uitdagende opdracht, namelijk de afstudeeropdracht. Dit betekent dat studenten zelfstandig in de praktijk moeten bewijzen dat ze alle beroepscompetenties bezitten zoals deze zijn opgesteld door de gezamenlijke communicatieopleidingen in samenwerking met het werkveld (LOCO).

    Meer informatie?